Co sprawdzić po zakupie używanego auta?
Kupno używanego samochodu to loteria. Nawet najładniej wyglądające auto może skrywać kosztowne niespodzianki. Statystyki pokazują, że aż 60% aut sprowadzanych z Niemiec ma cofnięty licznik, a połowa krajowych "bezwypadkowych" miała kontakt z blacharzem. Serwis samochodowy w Żukowie codziennie przyjmuje świeżo zakupione auta do pierwszego przeglądu. Często okazuje się, że "okazja" wymaga napraw przewyższających wartością zaoszczędzone przy zakupie pieniądze. Jak uniknąć tego scenariusza? Co absolutnie musisz sprawdzić po zakupie używanego pojazdu?
Dokumentacja i historia serwisowa auta
Pierwszy krok to nie podnośnik, a komputer. Gdy przyjedziesz do warsztatu samochodowego w Żukowie nasz mechanik rozpoczyna od sprawdzenia VIN w bazach danych. Numer VIN to jak PESEL auta, unikatowy identyfikator, który pozwala dotrzeć do historii pojazdu.
Co można wyczytać z systemów diagnostycznych i baz danych o aucie:• Rzeczywisty przebieg - moduły pamiętają przebieg przy każdym podłączeniu diagnostyki
• Historia błędów - nawet skasowane kody zostawiają ślad w pamięci sterowników
• Ilość kluczyków - brak drugiego kluczyka to często znak, że auto z wypożyczalni
• Data pierwszej rejestracji - niektórzy "odmładzają" auta o rok czy dwa
• Konfiguracja fabryczna - czy auto nie było przerabiane, np. z taxi
W JBservis wykorzystujemy także dostęp do baz ASO różnych marek. Często okazuje się, że "pełna dokumentacja serwisowa" to tylko ostatnia wymiana oleju, a wcześniejsze 150 tysięcy kilometrów to tajemnica.
Mechanika silnika
Silnik to najdroższa część samochodu. Mechanik z Żukowa stosuje systematyczne podejście do diagnostyki jednostki napędowej, które pozwala wykryć ukryte problemy.
Testy silnika, które odkrywają prawdę:Test kompresji - różnice między cylindrami powyżej 10% wskazują na zużycie. W dieslu sprawdzamy także test szczelności, który pokazuje stan wtryskiwaczy.
Endoskop w cylindrach - kamera wprowadzona przez otwór świecy pokazuje stan tłoków, zaworów i ścianek cylindra. Widać ślady przegrzania, pęknięcia, nadmierny nagar.
Analiza oleju - kolor i konsystencja mówią wiele. Szara emulsja to woda w oleju (uszczelka pod głowicą?). Metaliczne drobinki to zużycie łożysk. Zapach paliwa wskazuje na problem z wtryskiem.
Pomiar ciśnienia oleju - na gorącym silniku, przy różnych obrotach. Zbyt niskie ciśnienie to zużyte panewki lub pompa oleju.
Dymienie - niebieski dym to olej (pierścienie, uszczelniacze zaworów), czarny to za bogata mieszanka (wtryskiwacze, turbo), biały to płyn chłodniczy (uszczelka głowicy).
Skrzynia biegów
Skrzynie biegów potrafią być bardziej kosztowne w naprawie niż silnik. Serwis samochodowy zawsze testuje przekładnię podczas jazdy próbnej w różnych warunkach.
Objawy problemów ze skrzynią biegów:Manualna skrzynia:
• Biegi wchodzą z oporem lub "zgrzytają" oznacza to, że synchronizatory są do wymiany
• Wypadanie biegów podczas jazdy to zużyte widełki lub synchronizatory
• Wycie podczas jazdy, to zużyte łożyska
• Szarpanie przy ruszaniu - sprzęgło lub dwumasa na wyczerpaniu
Automatyczna skrzynia:
• Szarpnięcia przy zmianie biegów, to za mało oleju lub zużyte tarcze
• Poślizgi przy przyspieszaniu, oznacza spalone sprzęgła w skrzyni
• Opóźniona reakcja auta, może wskazywać na problemy z hydrauliką lub elektroniką
• Brak któregoś biegu, to bardzo poważna awaria mechaniczna lub elektroniczna
W przypadku automatów typu DSG, PowerShift czy CVT diagnostyka komputerowa pokazuje ilość adaptacji, temperaturę oleju podczas pracy, ciśnienie w układzie hydraulicznym. Te parametry pozwalają przewidzieć zbliżającą się awarię.
Podwozie i nadwozie
Pomorski klimat nie wybacza. Sól, wilgoć i zmienne temperatury to wrogowie karoserii. W naszym serwisie samochodowym sprawdzamy auto na podnośniku z latarką w ręku, szukając śladów korozji i napraw powypadkowych.
Miejsca w aucie szczególnie narażone na korozję:
• Progi - od wewnątrz gniją niewidocznie, sprawdzamy endoskopem
• Nadkola - szczególnie tylne, gdzie zbiera się błoto i sól
• Podłoga bagażnika - pod wykładziną często jest rdza
• Słupki - korozja przy uszczelkach to znak zalania auta
• Rama/podłużnice - w SUV-ach i terenówkach to element nośny
Ślady napraw powypadkowych:
Różnice w odstępach między elementami, nierówne spawy, ślady szpachlowania widoczne pod lampą LED, różne odcienie lakieru przy świetle UV, naklejki VIN niepasujące do tłoczeń w karoserii, to wszystko wskazuje na przeszłość wypadkową. Grubościomierz lakieru to podstawa, fabryczne pokrycie to 80-150 mikronów, wszystko powyżej to szpachla lub wielokrotne lakierowanie. U nas bez stresu załatwisz bezgotówkową naprawę powypadkową. Doświadczony mechanik zadba o Twój samochód i pomoże we wszystkich formalnościach, żebyś szybko wrócił na drogę.
Elektronika i wyposażenie samochodu
Nowoczesne auta to komputery na kołach. Warsztat samochodowy w Żukowie sprawdza nie tylko silnik, ale wszystkie moduły elektroniczne, od kontrolera świateł po moduł fotela z pamięcią ustawień.
Systemy wymagające szczególnej uwagi w aucie:• Czujniki parkowania - często uszkadzane przy parkowaniu, naprawa jednego czujnika to mały wydatek, całego systemu – duży
• Kamera cofania - zaparowana od wewnątrz oznacza nieszczelność
• System Start-Stop - jeśli nie działa, może wskazywać na słaby akumulator lub alternator
• Czujniki ciśnienia w oponach - baterie w czujnikach żyją 5-7 lat
• Światła LED/Xenon - bardzo drogie w wymianie, sprawdzamy czy świecą równomiernie
