Samodzielna wymiana sprzęgła

POWRÓT DO BLOGA

Wymiana sprzęgła, samodzielnie czy w warsztacie

Wiele osób zastanawia się kiedy i jak należy przeprowadzić wymianę sprzęgła. Jako, że jest to operacja dość kosztowna, wiele osób zastanawia się czy nie lepiej przeprowadzić wymianę we własnym zakresie. Pojawiają się opinie, że kierowca, który dokonywał już pomniejszych napraw w swoim pojeździe poradzi sobie także z wymianą sprzęgła. Zanim ocenimy ten pomysł, zastanówmy się jak wygląda wymiana sprzęgła od strony technicznej.

 

Procedura wymiany sprzęgła

1. zadbanie o odpowiednie miejsce do wykonania pracy - samodzielna wymiana trwa kilka godzin i wymaga garażu (innego pomieszczenia) oraz dobrego oświetlenia;
2. przygotowania samochodu - podnosimy przód pojazdu, podkładamy pod tylne koła klocki, a następnie pod progi podkładamy podpórki;.
3. spuszczenie oleju ze skrzyni biegów, wskutek czego będzie lżejsza i łatwiejsza w demontażu;
4. demontaż półosi;
5. podstawienie podpór pod silnik i skrzynię biegów
6. rozkręcenie i demontaż mocowania skrzyni do nadwozia;
7. odłączenie od skrzyni biegów wszelkich kabli i przewodów (linki zmiany biegów lub wodziki zmiany biegów, linki sprzęgła lub przewodów hydraulicznych oraz przewodów elektrycznych);
8. rozkręcenie śrub łączących silnik ze skrzynią - należy zaczynać od dołu, kierując się do góry; przed odkręceniem ostatniej śruby u góry podkładamy podnośnik pod skrzynię;
9. wykręcenie ostatniej śruby i zdjęcie skrzyni z wałka oraz odstawienie poza stanowisko pracy (ostrożnie: element jest ciężki);
10. po demontażu skrzyni biegów można rozpocząć właściwą wymianę sprzęgła - najpierw należy odkręcić docisk koła zamachowego, a następnie zdjąć docisk, co pozwoli na zdjęcie tarczy;
11. należy sprawdzić stan koła zamachowego, jeśli nie ma widocznych uszkodzeń np. rys, żłobień, wymiana koła zamachowego nie jest konieczna i nowe sprzęgło zakładamy na to samo koło;
12. narzędzie do centrowania, należy włożyć do otworu pośrodku koła zamachowego - służy ono do idealnego ustawienia tarczy względem docisku;
13. nałożenie na narzędzie nowej tarczy;
14. przykręcenie nowego docisku do koła zamachowego za pomocą klucza dynamometrycznego, wyjęcie narzędzia do centrowania;
15. demontaż starego łożyska oporowego, w jego miejsce należy założyć nowe;
16. montaż skrzyni biegów - przykręcenie skrzyni do silnika, następnie do nadwozia;
17. podłączenie linek i kabli elektrycznych;
18. montaż półosi;
19. regulacja linki sprzęgła lub dokonanie odpowietrzenia układu hydraulicznego;
20. napełnienie skrzyni olejem.

 

Skutki nieprawidłowego montażu

Powyżej opisana procedura wymiany sprzęgła wymaga skrupulatności i pewnego doświadczenia. Błąd na każdym etapie montażu może skutkować uszkodzeniem nowej części lub nieprawidłowym działaniem nowo zamontowanego sprzęgła.

W przypadku mniejszych nieprawidłowości, trzeba ponownie zdemontować i zamontować sprzęgło, jednak często dochodzi do uszkodzeń nowych części, a wtedy tracimy nie tylko czas ale i pieniądze wydane na zakup części zamiennych.

Często występującym skutkiem niewłaściwego montażu jest brak osiągnięcia prawidłowego napięcia wstępnego, czego wynikiem jest występowanie znacznych różnic w prędkości obrotowej sprzęgła oraz łożyska oporowego. Skutkiem tego występuje tarcie, prowadzące do występowania abrazji na sprężynie talerzowej. Jej pojedyncze końcówki zostają najczęściej wyłamane, co prowadzi do awarii całego sprzęgła.

Takie uszkodzenia mogą wystąpić również wskutek braku osiowości łożyska oporowego lub wygięciem widełek wysprzęglających podczas montażu. Dodatkowym ryzykiem montażu bez odpowiednich narzędzi jest utrata gwarancji w przypadku uszkodzenia nowych części.

 

Wybór sposobu wymiany

Jeśli macie doświadczenie w mechanice samochodowej, miejsce i odpowiednie narzędzia, możecie się podjąć samodzielniej wymiany, pozwalając na zaoszczędzenie kilkuset złotych.
W innym przypadku zdecydowanie należy zlecić wymianę sprzęgła doświadczonemu mechanikowi, ryzyko popełnienia błędu przy skomplikowanej procedurze montażu i ustawienia sprzęgła jest zbyt duże. Wybór wymiany w warsztacie samochodowym gwarantuje prawidłowe działanie sprzęgła, a na wykonaną wymianę zawsze dostaniemy gwarancję.

 

Nie ryzykuj, postaw na sprawdzony warsztat samochodowy

Jeśli nie masz odpowiedniego zaplecza, doświadczenia ani profesjonalnych narzędzi, samodzielna wymiana sprzęgła może przynieść więcej szkody niż pożytku. Dlatego zamiast ryzykować kosztownymi błędami, warto oddać auto w ręce specjalistów.

Dobry mechanik samochodowy w Żukowie nie tylko fachowo zajmie się wymianą sprzęgła, ale także sprawdzi stan całego układu napędowego i zadba o to, by wszystko działało jak należy. Co ważne, korzystając z usług sprawdzonego warsztatu masz pewność, że montaż będzie wykonany zgodnie z normami producenta, a Ty otrzymasz gwarancję na wykonaną usługę. To bezpieczeństwo, wygoda i oszczędność czasu, które naprawdę się opłacają.

 

 Samodzielna wymiana sprzęgła